søndag 1. mars 2009

Bilen trenger ikke diktanalyse.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2954287.ece

Bilen trenger ikke diktanalyse. Evne til å analysere og tolke tekst er ikke noe man kan reparere en bil med. Skal skolen kun forberede elevene på arbeidsliv? Da kan vi vel droppe seksualundervisning også kanskje? Kondomer fikser ikke bilen, og forsåvidt trenger vi jo befolkningsvekts. Aids fikser ikke bilen, men en med aids kan fikse bilen.

Hvilket perspektiv på verden har man, hvis man ikke klarer å se nytten i at mennesker i skolen, skal vokse til noe mer enn pulemaskiner og produksjonsmiddler? Og gjerne forbruke litt samtidig.

"Han sier at vi må passe på at det ikke blir et statushierarki i skolen. " (Bård Vegar azzå)
Bård vegar synes ikke vi må dele opp skoleplanene for allmennfag og yrkesfag, sånn at det blir høgverdig her og lavverdig der.

Nei, sannelig sier jeg dere, vi må passe oss for disse statushierarkiene i skolen. Statushierarkiene. Det høyrest skummelt ut. Desse må bekjempast der dei finnst.

Eg elskar norsk rikspresse og eg elskar Bård Vegar. Eg liker at han har forståelse for at ingen 17 åringar likar å analysere dikt. Og difor burde dei som berre skal reparere bil sleppe unna. Dei skal no døy litt tidligare enn kontorrottene uansett.

Det einaste eg elskar meir, er at Bård får komme i avisen for dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar